Čo je to bezlepková strava?

Strava bez lepku vhodná (nielen) pre celiatikov

Asi vás prekvapíme tvrdením, že ak vám lekári diagnostikovali celiakiu, nemusíte sa ničoho obávať. Dokonca túto diagnózu nemusíte brať ako problém, ale ako výhodu. Výhodu, ktorá vás bude motivovať žiť zdravšie a spestriť si jedálniček omnoho viac v porovnaní s tým, aký ste ho mali doteraz. 

Čo je lepok?

Lepok (glutén) je látka, ktorú obsahujú niektoré druhy obilnín. Najviac lepku obsahuje dnešná prešľachtená pšenica, ktorú v bežnom supermarkete nájdeme už takmer vo všetkom. Nielen v pečive a cestovinách, ale aj v rôznych polotovaroch a sladkostiach.

Lepok obsahujú aj iné druhy pšenice a celozrnných obilnín, aj keď je to v menšom množstve ako pšenica. Nachádza sa aj v špalde, jačmeni a raži. Napriek tomu kvalitný ražný kváskový chlieb niektorým celiatikom problémy nespôsobuje. 

Malé množstvo lepku obsahuje aj prastará odroda pšenice Kamut. Je to úplne nešľachtený druh,ktorý bol objavený v roku 1949 v Egyptskej pyramíde v Dashare. 

Ktoré potraviny lepok neobsahujú?

Napriek tomu, že ste sa pravdepodobne zľakli, že nebudete mať čo jesť, my vás hneď môžeme upokojiť. Stále existuje veľa možností, aj keď nie sú také známe, pretože pre dnešné poľnohospodárstvo a komerčný predaj nie sú také zaujímavé ako pestovanie pšenice. 

Medzi bezlepkové obilniny vhodné aj pre celiatikov patrí pohánka, pšeno, ryža, quinoa, amarant a kukurica. Vyskúšajte bledú alebo tmavšiu (opraženú) pohánku ako prílohu. Jemné pšeno bohaté na minerály výborne chutí pripravené na sladko aj na slano. Quinoa a amarant sú výnimočne bohaté na bielkoviny. Pripraviť si môžete aj polentu či kukuričnú krupicu. 

Ryžu nemusíte jedávať iba tú klasickú bielu, existuje aj celozrnná dlhozrnná ryža alebo, podľa nás ešte chutnejšia, guľatozrnná ryža natural. Existujú aj ďalšie chutné odrody ako basmati alebo jasmínová ryža a zaujímavá je aj čierna ryža. Vyskúšajte a vyberte si to, čo vám najviac chutí.

Z bezlepkových obilnín sa vyrábajú aj bezlepkové múky. Ak máte takú možnosť, môžete si zomlieť obilniny na múku sami doma. V zdravých obchodoch bez problémov dostanete kúpiť aj bezlepkové cestoviny, napríklad rôzne druhy bezlepkových špagiet, špirál,vrtuliek či kuskus-u z pohánky, ryže, kukurice alebo aj strukovín.

Neodporúčame vám však bezlepkové zmesi na pečenie a rôzne polotovary pre celiatikov, aspoň pokiaľ si neprečítate ich zloženie a nie ste s ním spokojní. Tieto zmesi síce neobsahujú lepok, ale zdravé tiež nie sú. Nachádza sa v nich veľa prísad a é-čok, takže ak sa chcete stravovať bezlepkovo a zároveň zdravo, overte si ich zloženie a stavte radšej na čisté múky.

Lepok obsahujú teda iba určité druhy pšenice a obilnín. Nenachádza sa v ostatných spomínaných obilninách, ale ani v žiadnej zelenine, zemiakoch, ovocí, strukovinách, semienkach a orechoch, a tak ďalej, takže váš bezlepkový jedálniček môže byť veľmi pestrý.

Je ovos bezlepkový?

Ovos síce lepok neobsahuje, ale obsahuje látku, ktorá sa nazýva avenín. Ten sa na lepok v niečom podobá, a tak ho niektorí ľudia citliví na lepok nemusia znášať, zatiaľ čo iným ovsené vločky a ovsené mlieko môžu vyhovovať.

Donáška bezlepkovej stravy v Nitre

Ak hľadáte bezlepkové inšpirácie alebo nestíhate variť, aj pre vás už v Nitre existuje možnosť objednať si donášku zdravého bezlepkového menu. Páni Baklažáni v Nitre varia jedno zdravé menu úplne bez lepku každý pondelok, stredu a piatok. 100% bezlepkové menu je vhodné nielen pre celiatikov, ale aj tých, ktorí chcú raz za čas svoju stravu od lepku „odľahčiť“.